2015: geen chipknip meer

Begin 2015 komt er na bijna 20 jaar een einde aan de chipknip. Het betaalmiddel, grotendeels uit de winkel verbannen, wordt nog gebruikt bij sommige parkeergarages, bedrijfskantines en snoepautomaten. Maar, zo schrijft het AD, voor Currence (het bedrijf achter Chipknip) is financieel niet meer aantrekkelijk om het betaalmiddel in de lucht te houden.

We hopen niet dat de val van de chipknip ondernemers ervan weerhoudt om voorzichtig om te gaan met nieuwe betaalinnovaties. Nieuwe (mobiele) betaalinitiatieven zijn van harte toe te juichen – ze proberen de betaalmarkt eenvoudig te maken.

Chipknippen beleefde het hoogtepunt in 2010 – toen waren er 178 miljoen transacties. Sindsdien ging het gestaag bergafwaarts. In 2013 bedroeg het aantal transacties nog 121 miljoen. De populariteit van het pinnen (ook voor kleine bedragen) en de opkomst van mobiel betalen zijn daar deels debet aan.

Er zit wel een belangrijke les in de Chipknip: de consument is cruciaal voor het staan of vallen van het succes. Niet de techniek.  De propositie achter het pinnen ‘snel, safe en simpel’ is daar het schoolvoorbeeld van. Maar ook het gemak dat de consument ervaart met prepaidkaarten, mobiele betaaldiensten en online betaaldiensten.

TOP